7 звезди, за които нямате представа, че са импровизатори

Много популярни режисьори, актьори и водещи на комедийни шоута в САЩ са преминали през "Светата Троица" на импровизационните школи в Чикаго - "Second City", "iO Theater" и "The Annoyance Theater".

Днес ще ви разкажа за седем от тях.



Сценичната импровизация набира голяма популярност през 90-те години на миналия век в САЩ, когато голям брой участници в импровизационни трупи (предимно от Чикаго), получават своят шанс и се превръщат в звезди от телевизионните екрани в САЩ.


Много от тези имена са познати на поколения американци. През 60-те години на миналия век дуетът "Никълс и Мей" достига дори до сцената на Бродуей в Ню Йорк и печели “Грами” за едноименна плоча със скечове, създадени по време на импровизационни опити. Плочата им се превръща в бестселър и се върти постоянно на грамофоните в домовете на обикновените американци. Тези скечове вдъхновяват бъдещи звезди от ранга на Стив Мартин и Джордж Карлин. Но това са следващите поколения творци на комедията.

В края на 20 век, отново в Чикаго, комедийното си кръщене получават множество комици, сценаристи и режисьори, които променят изцяло комедийния пейзаж през следващите трийсет години. Те са активно действащи звезди в момента. Много от тях, по един или друг начин, свързват вдъхновението си за професията с името на импровизационния гуру - Дел Клоус.


Както ще се убедите от историите на личностите в този списък, визията на Дел за импровизацията като стойностно изкуство, способно да има изключително високо качество, е повече от осъществена. Ако през 90-те е смятан за налудничав творец със загубена кауза (опитва с флаери да вкара повече зрители, отколкото участници на импровизационно шоу), то през 2022 г. в Холивуд се гледа с лошо око на актьор, който не е преминал през импровизационно обучение. Вече почти няма компании, които да не инвестират по един или друг начин в тренинги базирани на импровизационни техники. Но това са теми за следващи публикации.


Ето ги 7-те известни творци, за които нямате представа, че са импровизатори.


# 7 - Джейсън Съдейкис (Ted Lasso, Horrible Bosses)


Един от най-големите трамплини за комедийни актьори и актриси в САЩ е дългогодишното шоу "Saturday Night Live" ("На живо в събота вечер"), където скечове се създават всяка седмица, кани се известен гост и шоуто се излъчва на живо събота вечер - от там и името му. Стартира през далечната 1975 година, когато водещ е бил вече популярният (по-късно легендарен) Джордж Карлин. Оттогава множество бъдещи звезди са стартирали кариерата си като част от основния му състав комици, който се подновява редовно. Говорим за имена като Еди Мърфи, Бил Мъри, Бен Стилър, Дан Акройд, Уил Фарел и много други, включително Робърт Дауни Джуниър, който е бил част от екипа за една година през далечната 1985 г.


Джейсън Съдейкис започва кариерата си, играейки импро игри в Тексас. По-късно се мести в Чикаго и преминава през всички обучения във водещите импровизационни театри. През 2003 г. става част от състава на "SNL" , както е известно гореспоменатото шоу. Там остава до 2013 г. и участва в множество скечове, превръщайки се в разпознаваема звезда в САЩ, а благодарение на няколко комедии като "Шефове гадняри" - и по света.

Играе брилянтно ролята на "нормалния" в скечовете. Ето един от тях:

Причината да е в този списък е сериалът на Apple + "Тед Ласо", с който печели награда Еми за водеща комедийна роля. Горещо го препоръчвам. Той е изграден в съответствие с всички импровизационни принципи, а главният герой има изключително необичаен и вдъхновяващ светоглед - едновременно позитивен и утвърждаващ, способен да променя средата около себе си с постоянство и неотстъпчивост, без да прави компромиси със себе си. Сериалът е скрито бижу. Гледайте го!


Ето и речта му за наградата, където споменава менторите си - главните импровизационни школи в Чикаго. Споменава основателя на "The Annoyance Theater" Мик Нейпиър, в чиито клас съм имал удоволствието да участвам и се надявам да имам възможност да разкажа скоро.



# 6 - Стив Карел (The Office, The Morning Show, Space Force)


Цели 10 години Стийв Карел прекарва на сцените и в тренировъчните зали на "Секънд Сити" в Чикаго. Още в колежа участва в импровизационна трупа.


След дългогодишни опити успехът го сполетява и той става кореспондент в прословутото "The Daily Show" на Джон Стюарт. Множество бъдещи водещи на вечерни и хапливи политически сатирични предавания водят началото си от това дневно шоу по Comedy Central. Днес популярни са "Last Week Tonight with John Oliver и "The Late Show with Stephen Colbert". В компанията на тези таланти, Стийв упражнява специфичния жанр на комедийна импровизация - този на политическото интервю. Обикаля по партийни конференции и задава неадекватни въпроси с цел комедия.


Напуска, след като му се налага да прави пълен репортаж за 24 часово състезание по наблюдаване на птици. В 3 часа сутринта в блато до Ню Джърси го нападат прилепи и комари и си казва: "Достатъчно!". Мести се в Лос Анджелис, а една от първите му роли там е под режисурата на друг човек от списъка - Адам МакКей.

Следват поредица от опити, един от които е особено успешен - комедията "40 годишният девственик". Ролята, която му носи Златен Глобус и световна слава, е тази на нескопосания началник Майкъл Скот в американската адаптация на английския сериал "Офисът".


Озвучава и злодея от "Миньоните", играе в комедиите "Мис слънчице" и "Оглупели от любов", а драматичната му роля на ексцентричен милионер в "Ловец на лисици" му носи номинация за Оскар.


Стийв продължава да бъде активен през последните години с роли в сериали. Участва в хитовите "The Morning Show" на Apple + и "Space Force" на Netflix.


Ето няколко негови импровизации:




# 5 - Боб Оденкърк (Breaking Bad, Better Call Saul)


"Breaking Bad", както и да го превеждат, е един от най-впечатляващите шедьоври на телевизионното изкуство. Историята е разказана последователно, увлекателно, с редуващи се напрягащи моменти и ежедневни сцени, помагащи ни да се доближим до живота на главния герой Уолтър Уайт.


Още по-впечатляващо е, че авторите успяват да удължат живота на сериала, като успешно изследват предисторията на второстепенен персонаж от сериала - тази на безкруполния и колоритен адвокат Соул Гудман, чието истинско име се оказва Джими МакГил, изигран блестящо от комика Боб Оденкърк.


Преди началото на последния сезон от сагата, той издаде автобиография озаглавена: "Комедия, комедия, комедия, драма". Така се развива неговата кариера, която стартира с една необичайна среща в Чикаго с Дел Клоус, която го вдъхновява да тръгне по трудния път на комедията.


Боб е по призвание сценарист. Обича да разказва истории и да пише. Бунтар по природа, явявайки се на интервю пред главния продуцент на SNL Лоурън Майкълс заявява, че шоуто не струва. Нает е няколко месеца по-късно и работи там 4 години (заедно с Конан О'Браян). Спомените на Боб от там не са приятни, главно поради цикличността на работата и условията, които според него възпират творческата енергия. Твърди, че след напускането му Адам МакКей и неговият творчески екип променят работата в шоуто. Боб се премества да живее в Лос Анджелис и непрекъснато твори и прави разнообразни опити. Любопитен факт е, че името му е било първа резерва, за гореспоменатата роля на Стийв Карел в "Офисът". Участва в "Шоуто на Бен Стилър", където се запознава с Дейвид Крос, с когото стават дългогодишни сценични партньори и приятели. Заедно създават скеч шоуто "М-р Шоу с Боб и Дейвид". С нестандартния си хумор, вдъхновен от Монти Пайтън, то придобива култов статус сред колежанската аудитория. Ето един брилянтен скеч от него:


Именно участието му в този проект кара авторите на "Breaking Bad" да го поканят лично за ролята на Соул Гудман.

Животът на Боб е изпълнен с перипетии и трудности. Наскоро претърпя инфаркт по време на снимките на последния сезон на "Better Call Saul". За щастие колегите му помагат своевременно и всичко е наред.

Остава да видим резултата от този последен сезон, като сценаристите обещават, че след това ще се върнем да изгледаме отново оригинала. На път са да постигнат нещо невиждано - два поредни сериала, в които всеки сезон е с по-висок рейтинг от предишния и така до самия край.



# 4 - Адам МакКей (Don't Look Up, The Big Short, Anchorman, Succession)


Списъкът става все по-актуален.

В края на 2021 г. директно в "Нетфликс" се появи последният филм на режисьора Адам МакКей - "Не поглеждай нагоре!"

Филмът впечатлява с актьорския си състав. В главните роли са Леонардо ДиКаприо и Дженифър Лоурънс, а в поддържащи - Мерил Стрийп, Джона Хил, Кейт Бланшет и Тимъти Шаламе.


Филмът заслужава особено внимание поради необичайния начин, по който изследва темата за края предстоящ катаклизъм и реакцията на населението към информацията за него. Може да се обясни като пародия на филмите за края на света, но това би ограничило няколко интересни слоя. Сатирата е насочена към масовата психоза и все по-налагащата се “култура на отричането”. Към здравия разум и социалните медии.


Адам МакКей е режисьор и сценарист на този филм. Пътят му до подобен мащаб продукция заслужава споменаване.

Разбира се, за да е част от този списък, Адам е импровизатор. Пряк ученик на Дел Клоус, той е активен участник в една от групите, които Дел лично ръководи, и с която се гордее в края на живота си. Групата се казва "The Upright Citizens Brigade", известна още като UCB и заслужава отделна графа в историята на импровизацията. Участва в една от най-запонящите се постановки в "Second City", от където тръгва интересът му към политическата сатира.


Адам работи в сценарийния екип на SNL, където само след една година е повишен в главен сценарист. Там се сработва изключително добре с Уил Фарел, с когото има няколко филма. Режисьорският му дебют е с "Водещият - историята на Рой Бургунди". Следват няколко крещящи комедии - "Рики Боби: Лудият на макс" и "Водещият 2". Двамата също стартират сайта Funny or Die, който е изключително популярен и дом на множество световно известни скечове.


В последствие, Адам се насочва към по-сериозни теми. Филмът му "Големият залог" е с пет номинации за "Оскар", включително за най-добър филм и режисура. Адам печели наградата за сценария на филма.

Следва биографичния "Вице" - втори филм с Крисчън Бейл в главната роля и още осем номинации. Така стигаме до комбинацията от сатира и сериозни политически теми в "Не поглеждай нагоре!" - четири номинации (трета поредна номинация за най-добър филм за МакКей).


Както ще видите във видеото, Адам насърчава открито импровизацията и тя има постоянно присъствие в процеса до последните етапи на заснемането. Голяма част от комедийните моменти са неподправени и спонтанни. Част от маркетинга на филма е разпространение на клипове с импровизации на Мерил Стрийп и сцени от филма.




# 3 - Лиса Кудроу и Конан О'Браян (Friends, Conan)


Тя придобива световна слава като неуравновесената жена с безумна логика - Фиби от "Приятели". Актрисата споделя, че първоначално негативното ѝ мнение за комедията и актьорската професия като цяло е било променено от преподавателката ѝ по импровизация в прочутата трупа "The Groundlings" в Лос Анджелис. За известно време е била част от импровизационна трупа заедно с Конан - Unexpected Company.


Той е един от най-популярните водещи на вечерни шоута в света.

Интересен факт е, че са били двойка и то точно в момента, в който на Конан му е предложено да поеме слота на вечерен водещ след прословутото "The Tonight Show" с Джей Лено. Едва 30 годишен, той сериозно обмисля да откаже предложението, но е посъветван от Лиса да приеме и прави най-доброто решение в живота си. Препоръчвам ви неговата поредица с пътувания в различни страни, където импровизационният му талант се проявява с пълна сила (любимо ми е пътуването му до Куба, където прави цял монолог, коментирайки кучешки лай)


Ето и едно тяхно пътуване в импровизационните им спомени задено:




# 2 - Джон Фавро (Star Wars: The Mandalorian, Iron Man, The Lion King)


Отново не много познато лице от екрана, но човек с огромен принос за създаването на Марвел вселената. Един от последните му проекти е като режисьор и продуцент на "Мандалорецът" - хитовият спин оф сериал по "Междузвездни Войни".


Но може би най-важното му дело е режисирането на първия филм от "Кинематографичната Вселена на Марвел" - "Железният Човек" с Робърт Дауни Джуниър в главната роля. Фавро се е борил ожесточено със скептицизма на продуцентите от "Парамаунт", но е смятал, че проблемите на Дауни съвпадат с процесите, през които преминава главният герои.


Снимките са били далеч от спокойни. Поради мащаба на начинанието и несигурността на проекта, е нямало готов окончателен сценарии по време на снимките. Множество сценаристи са отказвали да работят по него, заради непопулярния главен герой и поредицата провали на филми за супергерои преди това. Поради това е била готова историята и екшън сцените, което е отнело цялото време на фазата на препродукция. В резултат, Фавро е сметнал, че импровизацията ще направи филма да изглежда по-естествен. Разчитал е на актьорите да създават диалог - понякога по време на самите снимкие, което е изнервяло допълнително продуцентите. Робърт Дауни Дж. дава идеи за спонтанни локации и импровизира монолог по време на сцена с пресконференция. Джеф Бриджис, който е в ролята на злодея, споделя, че тази среда го е напрягала много, до момента, в който решава за себе си, че участва в: "200 милионен студентски филм". Твърди, че Дауни прави дубли с различни реплики всеки път, а заедно по време на репетиции си разменяли репликите, за да чуят как звучат отстрани.

Особено интересен е фактът, че във финалната сцена с пресконференцията на Тони Старк, признанието му, че именно той е Железния Човек, е импровизирано на място. След положителните отзиви на предварителните аудитории, генералният продуцент Кевин Фийдж решава, че във филмите на “Марвъл” супергероите няма да имат скрити самоличности.


Всичко е добре, когато завършва добре, а подходът на Фавро е толкова успешен, че филмът печели над половин милиард долара през 2008 г. Толкова, колкото са заемите на Марвел, за които са заложили авторските си права върху няколко от най-известните си персонажи. Огромен залог, спечелен от импровизационния подход на Фавро.

Това отваря врата за множество следващи проекти. Близо 15 г. по-късно, повечето филми на Марвел възприемат импровизацията като нужна част от снимачния процес. Ето и други спонтанни моменти в тази така успешна вселена от филми:

За пореден път основният виновник за това постижение е ученик на Дел Клоус и активен участник в "iO Theater" през 90-те.

Ето един откровен разговор за неговите импровизационни години.



# 1 - Бил Мъри (Lost in Translation, Groundhog Day, Ghostbusters)


Една от иконите на комедийната сцена. Изключително талантлив комик, който е и един от първите преки ученици на Дел Клоус.

С неповторимия си стил на циничен чичка, става любимец на зрителите. Култовите му участия в "Ловци на духове" и "Денят на мармота" са незабравими, а "Изгубени в превода" го циментира като най-разпознаваемата фигура в списъка.


Започва кариерата си в "Секънд Сити" в началото на 70-те. По-късно редовно цитира времето си под ръководството на Дел като основополагащо за комедийното му присъствие. Ето един негов цитат по повод импровизацията, която Дел проповядва:


"Това е най-важната групова дейност от създаването на пирамидите насам!"


Когато става ясно, че Дел няма да доживее до поредния си рожден ден, Шарна (неговата партньорка в управлението на "iO Theater") решава да вдигне прощален купон. Обажда се първо на Бил Мъри, който настоява да поеме всички разходи.

Допълнително наема и саксофонист от прословутия джаз бар "Грийн Милл Лаундж", където са свирили легендите Луиз Армстронг и Били Холидей, и където още пазят любимото място на Ал Капоне.


Историята за последните часове на Дел е изключително интересна, и ако ви интересува, можете да прочетете по-подробно за нея тук.

.

Това бе моят подбор за най-популярните импровизатори, допринесли за промени в начина на работа в Холивуд.


Списъкът далеч не е изчерпателен. Предстои друг пост, посветен специално на жените импровизатори. Те преобладават в актьорският състав на "ШиЗи Импро Театър".

От създаването му през 2013 г. винаги сме се стремяли да следваме най-новите тенденции в импровизацията.

Имах удоволствието да завърша две пет седмични интензивни обучения в iO Theater в Чикаго сред преки ученици и отдадени последователи на Дел Клоус. Смея да твърдя, че в "ШиЗи Импро Театър" носим духът и опитът от неговите идеи и търсения. Творим безстрашно и емоционално, помагаме си в неизвестното си, създаваме "групово съзнание", като надграждаме идеите един на друг. Създаваме още един "Театър на сърцето, където хората си помагат един на друг, за да успеят заедно!"

До нови срещи!


216 преглеждания0 коментара

Последни публикации

Виж всички