top of page

Първи импро скеч /част първа/

История за първият ни опит за създаване на скеч от импровизирана сцена


В зората на импровизационния театър, целта е била създаването на съдържание. Не конкретно комедийно такова, а така нареченият “blue collar theater”, което грубо може да бъде преведено като “театър на работническата класа”.


Истината е, че целта на Дейвид Шепард (създателя на първата импровизационна трупа

“Компас плейърс”) е била с доста социалистически привкус. Заедно с Пол Силс (синът на Виола Сполин) са искали да пресъздават и осъвременяват творби в стила на великия Бертолд Брехт. Накратко тяхната цел била да правят пиеси и да играят "театър от народа за народа" .



Първоначално са писали дълги произведения с антракт и са играли в помещение близко до кабаре в кампуса на Чикагския Университет. Трупата просъществува кратко - от 1955-та до 1958г., но опитът придобит от повечето участници в нея поставя основите на съвременната комедия в САЩ. Освен, че от нейни членове се ражда принципа “Да, и…”, двама от тях стават големи звезди на американската комедия - Елейн Мей и Майк Никълс (носител на Еми, Грами, Тони и Оскар - най-престижните награди за телевизия, музика, театър и кино)



Друга част от тях, водена от Пол Силс, създават “Секънд сити”, театрална трупа за създаване на “скеч ревюта”. Впоследствие утвърдила своето място и до ден днешен остава едно от най-престижните места в САЩ за изучаване на комедийно изкуство, където са учили най-големите комедийни таланти. “Секънд сити” се специализира в създаването на скечове от импровизация. Дългогодишният им директор Бърни Салинс е съвременник и колега на Дел Клоус. В средите са известни с множество анекдоти, родени от приятелската им вражда.


Бърни смята, че импровизацията служи само за създаването и усъвършенстването на комедийни скечове. Дел твърди, че импровизацията може да бъде стойностна като краен резултат, а не само да се използва с друга цел. На празненството, което Дел организира преди да умре (вече дълги години практикуващ импровизация пред публика в "IO Theater"), Бърни казва: “Добре, импровизацията може повече от това да създава комедиен материал, но това важи само за днес”. След като на пределна възраст Бърни е поканен и гледа Ти Джей & Дейв да импровизират на живо едночасова пиеса, той казва: “Това, че вие двамата го правите, не значи, че е възможно!”



“Секънд сити” усъвършенства повече от 70 години създаването на комедийни скечове от импровизация. Моя голяма мечта беше да се гмурнем и ние от “ШиЗи Импро Театър” в този процес.


Ето, че през 2019г. имахме тази възможност. С мен се свърза Джесика Митоло, преподавател в Second City с дългогодишен опит. Намерила в интернет нашата трупа докато търси работа в региона, на път за ангажимент в близкия изток.


Фондация “Америка за България” бяха така добри да ни подкрепят финансово с нейните разходи и имахме възможност да участваме в 6 дневен уъркшоп по създаване на комедийно ревю (поредица от скечове) по методологията, усъвършенствана от "Секънд сити".


​Две години по-късно заснехме първият филмиран скеч, създаден от импровизации именно на този тренинг.

Ето и пътя на една импровизирана сцена от спонтанното изиграване до youtube канала на “ШиЗи Импро Театър”!


Криволичещи първи стъпки

На 10-ти Април, 2019г. е първото изиграване на импровизирана сцена по предварителна идея за кой/къде/какво, част от уъркшопа на Джесика Митоло с "ШиЗи Импро Театър" и гости . Той продължи няколко дни, в които първоначалната идея претърпя няколко промени. Споделям с вас трите версии на скеча в рамките на 6 дневния уъркшоп.


Първото видео е от първото представяне на първият ден. (видео 1) Последваха бележки от Джесика.





Предварителните обстоятелства се променят много за второто представяне (видео 2), което е два дни по-късно.





На финала на уъркшопа се постави така нареченото "скеч ревю". В него се показват множеството скечове, които бяха създадени един след друг в нещо като представление. Скеча на Катя и Яна бе един от многото в ревюто. (видео 3)

В оригиналния "скеч ревю" формат на "Секънд сити", режисьор работи с трупата близо 3 месеца, за да оформи шоу със скечове, които са релевантни на политическата и социалната обстановка в страната. Така театърът постига целта на основателите си "да хване пулса на времето" и да създава съдържание, което да кара съвремениците да се замислят за средата в която живеят.

Имаме голямо желание да направим подобно представление и това беше следващото нещо, с което щяхме да се захванем преди да ни улови пандемията. Да се надяваме, че ще можем да продължим скоро. Очаквайте пътят на театралния скеч към филмирането му...


155 преглеждания0 коментара

Последни публикации

Виж всички
bottom of page